Blogg

Pronto söker projektledare och Interactive Designer

På Pronto har vi ett holistiskt synsätt på digital kommunikation och arbetar med ett brett spektra av varumärken och organisationer. Vi som arbetar här drivs av kommunikation som engagerar och att ständigt ligga i framkant. Vårt erbjudande utgörs av samhällskommunikation, marknadskommunikation, analys och affärsutveckling. Allt digitalt.

Just nu söker vi två nya medarbetare, en projektledare och en Interactive Designer.

Projektledare
Vi är på jakt efter en projektledare med digital bakgrund och ett genuint intresse för kommunikation. Du har arbetat med metoder och processer inom digital produktion och trivs i en snabbrörlig miljö. Hos oss kommer du att få jobba med spännande kunder inom olika branscher och även skapa nya affärer. Försäljning har ingått i din vardag och du är målinriktad. Du värdesätter planering och ser alltid till att leda teamet framåt. Kreativitet är något du uppskattar samtidigt som du har vana av Excel.
Läs mer om tjänsten här. 

Interactive Designer 
Vi söker en Interactive Designer som alltid strävar efter att presentera ett vasst hantverk som är både kommersiellt gångbart och innovativt. Du gillar att utmana normen och kan kombinera användarvänlighet med nytänkande och interaktivitet. Du har en förståelse för webbutveckling och har gärna erfarenhet av att koda. Du har öga för hur idéer kan förstärkas och utvecklas visuellt samt gillar varierande uppgifter. Du är mångfacetterad och levererar kvalitativ design oavsett om det handlar om en hemsida, app eller logotyp.
Läs mer om tjänsten här. 

 

Seminarium: Fem spaningar från SXSW

Imorse bjöd vi på en amerikansk frukost bestående av pannkakor, maple syrup och bagels. Under frukostseminariet delade Prontos Nils von Heijne och Mia Fallenius med sig av fem spaningar från den stora konferensen South by Southwest Interactive (SXSW). Konferensen anordnades den 7-11 mars i Austin, Texas.

De fem spaningar som presenterades var:

  • Wearables det nya sociala
  • Integritet på allas läppar
  • Anonymitet & disposable media
  • Analytiker de nya kommunikatörerna
  • Redaktionell och social e-handel
     

Ta del av alla fem insikter här:

SXSW 2014 – mer djup än hype

Nils von Heijne, Creative Director på Pronto, berättar i Dagens Media om sina tre viktigaste insikter från årets SXSW. 
Vill du ta del av ännu fler insikter? Missa inte att OSA till Prontos seminarium den 20 mars.


SXSW 2014 – mer djup än hype
Man kunde ana lite oro i luften inför årets SXSW Interactive. Festivalen där digitala fenomen som Twitter och Foursquare fått sina genombrott har växt sig allt större och allt fler oroliga röster har nu börjat prata om växtvärk. Någon viskar om att festivalen kanske har förlorat sin kraft. Var är årets genombrottsapp? Var är den nya gadgeten att lägga till önskelistan?

Min upplevelse av årets festival var allt annat än orolig. Den visade snarare på hur SXSW har vuxit upp. Visst finns gadget-nördigheten och hypejakten kvar men festivalens hjärta bultar alltmer för de stora samhällsfrågorna, forskning och hur teknik kan förbättra världen. För min del tar jag med mig tre huvudsakliga intryck från årets SXSW Interactive.

Framtidstro
Mitt första intryck är den överväldigande positiva attityd man möts av i festivalens alla delar. Austin är USA:s snabbast växande stad med 2-3 procents befolkningstillväxt årligen och en ekonomisk tillväxt på nästan 6 procent under 2013. Staden bubblar med andra ord även när det inte är festival.

Också festivalens talare, paneler och seminarier omges av en positiv syn på framtiden. Känslan är att allt är möjligt. I ett seminarium om hur redaktionellt innehåll och e-handel kan mötas menar Thrillists grundare Ben Lehrer till och med att det aldrig har funnits en bättre tid att starta medieföretag än just precis nu. Ganska vågat i en tid när tidningars gravar grävs allt djupare och journalister måste söka lyckan i andra yrken.

Denna utopiska syn på vår digitala framtid känns faktiskt inte så blåögd efter några dagar i Austin. Den känns snarare allt mer välgrundad, vilket leder mig in på insikt nummer två – forskning.

Forskning
Vi förstår den digitala världen allt bättre. Forskarna, akademikerna och de intellektuella tänkarna har börjat skapa ett ramverk runt våra digitala liv - från köpbeteenden till LOLcats. Under SXSW presenteras forskning och statistiska verktyg som förklarar varför Volvos "Epic Split" får 70 miljoner visningar, hur man formulerar den mest effektiva ämnesraden till ett epostutskick och hur företag själva kan "forska" i sin data. Det ligger numer riktig forskning på riktiga universitet bakom lärdomarna och hypen kring "Big Data" som en av nycklarna till framtidens kommunikation känns faktiskt helt motiverad.

Världspåverkan
Min tredje spaning kan sammanfattas i ordet världspåverkan. SXSW är en global mötesplats med deltagare från hela världen. Bara från Norden kom runt tusen besökare vilket ger oss en stark närvaro, åtminstone sett till antal besökare per capita. Den digitala utveckling som diskuteras under festivalen har också en allt större inverkan i världen. Googles Eric Schmidt pratade om hur mobilt internet förändrar livet för miljontals människor i utvecklingsländer, Dr Neil Degrasse Tyson diskuterade hur digitala världar föder ett allt större intresse för vetenskap hos skolelever och Instagrams communitychef Bailey Richardson berättade om hur Instagram ger världen en inblick bakom Nordkoreas murar. Vi fick se hur en digitaliserad sjukvård kan låta vårdföretag tjäna pengar på att proaktivt hålla människor friska, istället för att som nu göra vinst på sjukdom, och vid sidan av sjukvård fick vi se edtech (education technology) lysa som den kanske största trenden under årets festival.

Vår digitala värld tycks vara i större förändring än någonsin och det särskilt i Austin. Ingen anledning till oro inför SXSW 2015.

Nils von Heijne

Principen om påverkan

Tillsammans med Traackr har vi undersökt hur många digitala påverkare det finns i Sverige, och hur stor del av allt publicerat innehåll som dessa människor står för.

Svenskt Näringsliv och Pronto lanserar avancerat verktyg

Idag den 6 mars lanserar Pronto tillsammans med Svenskt Näringsliv ett av världens mest avancerade analysverktyg. 

Traackr ger sina användare möjligheten att med hjälp av sökord identifiera, analysera och kommunicera med digitala påverkare. När en relevant grupp av människor har identifierats kan marknadsförare och opinionsbildare ta del av påverkarprofiler, sentimentanalyser, trendande ämnen och artiklar, share of voice, relationer och nätverk samt göra realtidsavläsningar av innehåll. Det går även att kommunicera och skapa dialog med en målgrupp och lista påverkare efter relevans, räckvidd och resonans.

Heidi Noemm, marknadsansvarig på Traackr för Norden och Tyskland, berättar:
– En av Traackrs stora styrkor är att vi med vår unika teknologi och personliga kundservice hjälper våra användare att optimera sökningar, så att resultaten blir så relevanta och användbara som möjligt. Traackr är inte bara ett sätt att hitta nyckelpersoner online, utan också ett sätt att organisera information efter vem den faktiskt är viktig för, vilket skapar helt nya möjligheter för digitala kommunikatörer och marknadsförare.

Tjänsten har anpassats och användartestats för den svenska marknaden av Svenskt Näringsliv och Pronto.
– Svenskt Näringsliv har i flera år arbetat för att identifiera och bygga relationer med opinionsbildare på Internet, så när möjligheten uppenbarade sig att ta ett så avancerat verktyg som Traackr till den svenska marknaden, kändes det som ett naturligt partnerskap, säger Anders Edholm på Svenskt Näringsliv.

Kontakta oss så berättar vi mer. 

Läs mer om lanseringen i Dagens Media. 

Ett exempel på hur Traackr kan användas syns nedan. Här har Pronto med hjälp av Traackr använt sökord för att ta del av vilka som påverkar samtalet inför lördagens Melodifestival.

 

Pages

Subscribe to Blogg