Årets Kock

Intresset för matlagning och gastronomi blir allt större i Sverige. Att öppna upp tävlingen och engagera målgruppen under hela året blev därför nästa steg i utvecklingen av tävlingen.

Årets Kock verkar för att inspirera och främja gastronomin i Sverige men kände att de lyckades nå ut i den utsträckning man önskade. Vår lösning blev att öppna upp tävlingen och göra den tillgänglig för alla, bransch som konsument, genom att streama hela finalen och alla delmoment med möjlighet att kommentera innehållet live via flera kanaler. För att väcka intresse inför tävlingen och alla finalister skapade vi priset "Folkets favorit", en tävling där folket får rösta fram sin favorit via en applikation på Facebook. I uppdraget ingår även att arbeta fram strategier för de sociala kanaler som Årets Kock verkar i, samt hur Årets Kock ska kommunicera i sina sociala kanaler över året.

Göra Årets Kock mer tillgängligt för bransch och konsument och kommunicera över hela året.

Årets Kock

Galleri

Insikt

Kokböcker på topplistorna, kockar kända vid namn och matprogram på varje TV-kanal, matlagning är svenskarna nya hobby och de söker sin inspiration på internet.

Lösning

Streaming av bland annat finalen, priset Folkets favorit, ett ambassadörsprogram med Officiella bloggare, strategier för sociala medier.

Resultat

– 5 028 302 exponeringar

– 25 852 interaktioner

– 54 926 videovisningar